Betygssättning av inlägg
Individuella inlägg kan bedömas/värderas med hjälp av en skala och utifrån teorin om
enskilt (rationellt) och socialt (empatiskt) inriktat vetande (kunskap).
Denna teori kan hjälpa Dig att betrakta mänskliga mellanhavanden på ett nytt sätt.
Den beskriver två olika sätt att som vi kan använda för att utvärdera
det vi ser eller hör. Även om var och en av oss kan tänkas använda
dessa två metoder i olika omfattning i olika sammanhang så kan det vara tjänligt
att föreställa oss två personer som exempel, en som framförallt är en
enskilt (rationellt) inriktad vetare (Jonas)
och den andra (Anna) som huvudsakligen är
en socialt (empatiskt) inriktad vetare.
- Jonas tycker om att förbli så 'objektiv'
som möjligt utan att inbegripa sina känslor. När han diskuterar med andra
människor som kanske har andra åsikter än honom, så tycker han om att
försvara sina egna idéer genom att utnyttja logik för att hitta
luckor i den andres argumentation.
Jonas är en mycket starkt enskilt (rationellt) inriktad vetare.
-
Anna är mer känslig gentemot andra människor.
Hon har utvecklad empatisk förmåga och hon tenderar att lyssna
och ställa frågor tills hon känner att hon får kontakt
och kan förstå den andres utgångspunkter.
Hon lär sig genom att dela de erfarenheter som ledde till den kunskap hon finner
hos andra människor. När hon talar med andra så undviker hon konfrontation
och försöker ofta att hjälpa den andre om hon ser en möjlighet att gör det,
genom att använda logiska förslag.
Anna är en mycket starkt socialt (empatiskt) inriktad vetare.
a) hjälpa Dig att tänka på dessa frågor när Du läser andra inläggResultaten används inte på något sätt för att bedöma/värdera/betygssätta studenterna/eleverna/deltagarna/de lärande på något sätt, de är enkom till för att hjälpa till att förbättra kommunikationen och lärandet.
b) ge återkoppling till varje författare angående hur de uppfattas av andra
Om Du är intresserad så får Du här några referenser till de författare som ursprungligen utvecklade dessa idéer:
- Belenky, M.F., Clinchy, B.M., Goldberger, N.R., & Tarule, J.M. (1986). Women's ways of knowing: the development of self, voice, and mind. New York, NY: Basic Books.
- Clinchy, B.M. (1989a). The development of thoughtfulness in college women: Integrating reason and care. American Behavioural Scientist, 32(6), 647-657.
- Clinchy, B.M. (1989b). On critical thinking & connected knowing. Liberal education, 75(5), 14-19.
- Clinchy, B.M. (1996). Connected and separate knowing; Toward a marriage of two minds. In N.R. Goldberger, Tarule, J.M., Clinchy, B.M. &
- Belenky, M.F. (Eds.), Knowledge, Difference, and Power; Essays inspired by “Women’s Ways of Knowing” (pp. 205-247). New York, NY: Basic Books.
- Galotti, K. M., Clinchy, B. M., Ainsworth, K., Lavin, B., & Mansfield, A. F. (1999). A New Way of Assessing Ways of Knowing: The Attitudes Towards Thinking and Learning Survey (ATTLS). Sex Roles, 40(9/10), 745-766.
- Galotti, K. M., Reimer, R. L., & Drebus, D. W. (2001). Ways of knowing
as learning styles: Learning MAGIC with a partner. Sex Roles, 44(7/8), 419-436.
Index över alla hjälpfiler
Show this help in language: English